Øvelser – generel vejledning og information

Øvelser er ofte en væsentlig komponent til at afhjælpe dit problem, både på kort og lang sigt. På denne side kan du læse om overordnede principper ved øvelses- og træningsinstruktion. På undersiderne kan du finde omtale i relation til specifikke områder og problemstillinger. Undersiderne er under opbygning, og bliver gradvist udbygget.

Bemærk: omtalen af øvelser på kiroultra.dk er ikke udtømmende. Ikke alle tilstande bør behandles med øvelsesterapi, eller måske først på et senere tidspunkt i behandlingsforløbet. Du er velkommen til at kontakte KiroUltra for specifik vejledning og øvelsesinstruktion.

 

Øvelser, rygøvelser, genoptræning, øvelser til ryg, rygsmerter øvelser

Formål med øvelser:

Formålene kan være mange! Der kan være behov for øjeblikkelig smertelindring, forebyggelse, genoptræning efter skade, præstationsoptimering i sport m.v. Der kan også være ønske om øget bevægelighed, ændret kropsholdning, eller måske oplever du ubehag i forbindelse med dit arbejde, som du gerne vil af med? Måske har du små børn, der medfører mange løft, uhensigtsmæssige stillinger osv. i løbet af dagen.

Generelt set, kan man opstille forskellige formål med at lave øvelsesterapi/træning:

  • at gøre kroppen bedre til at udføre eller modstå en bestemt aktivitet/belastning
  • at reducere symptomer/smerter
  • at rehabilitere/genoptræne efter en hændelse, der har medført en skade/smerter, operation m.v.
  • opnå generelt velbehag, såvel fysisk som mentalt.

Hos KiroUltra har vi over 15 års erfaring i træning og øvelsesinstruktion, og kan vejlede dig specifikt, afhængig af dit formål, din dagligdag/sport/erhverv, og dine forudsætninger.

Hvorfor skal man lave øvelser?

Man “skal” ikke. Men såvel forskning som egen erfaring underbygger, at “øvelser” har effekt. At lære at køre på cykel da du var lille, bestod af øvelse – specifikt at sidde på cyklen, dreje på styret, træde pedalerne rundt, samtidig med at holde balancen. At vinde guldmedalje ved de Olympiske Lege bygger på mange års øvelse, at udføre et håndværk ligeså. At komme over en skulderskade eller at mindske dine rygproblemer i det daglige, har sandsynligvis også gavnlig effekt af specifik træning.

Mht. smerter og skader, så viser forskning af træning og øvelsesterapi har effekt! Udfordringen er dog, at tilpasse øvelserne til den enkelte. Eksempelvis er der lavet en lang række studier på øvelser til forebyggelse af rygsmerter, der viser positiv effekt af øvelser. Men det er ikke ensbetydende med, at man på baggrund af forskningen kan opstille generelle regler eller helt specifikke øvelser, der afhjælper eller forebygger alle rygsmerter. Forskellige studier bygger på forskellige øvelser, hvor tit de skal laves osv.

At basere anbefalinger om øvelser ud fra den videnskabelige litteratur alene, vil derfor ikke gælde for alle. Praktisk erfaring omkring specifikke problemstillinger / formål bliver derfor ofte afgørende for at få det bedst mulige resultat. KiroUltra har 15 års erfaring, såvel på praktisk niveau, som gennem uddannelse og vedvarende efteruddannelse, i at vejlede dig i specifik træning, så du får det bedste resultat.

 

Øvelser, øvelser kiropraktor, squat øvelse, rygøvelser, øvelser til ryg, øvelser instruktion, øvelsesvejledning

Hvor mange, hvor tit?

På dette punkt er der ikke konsensus i forskningslitteraturen. Det afhænger selvfølgelig af formålet, men også af den enkeltes forudsætninger. Sidder du på kontor og lider af spændinger i nakke og skuldre, skal du måske lave øvelser i 2-3 minutter 1 gang pr. time. Er du fodboldspiller og skal genoptræne en lyskeskade, skal du måske lave øvelser dagligt, men opdelt på forskellige dage. Har du tendens til tilbagevende rygsmerter, skal du måske lave øvelser 5-10 minutter, måske dagligt, måske ugentligt. Frekvens og intensitet er individuelt!

Hvornår skal du ikke lave øvelserne?

I visse tilfælde har du ikke gavn af at lave øvelsesterapi! Eksempler, hvor det ofte ikke anbefales, kan være ved akutte smerter, overtræning, umiddelbart efter operation osv. I nogle tilfælde vil øvelser/træning, eller princippet om, at “det skal gøre ondt før det gør godt”, blot forværre din tilstand. Ofte er det ikke decideret skadeligt at lave dem alligevel, men det kan det være! KiroUltra kan vejlede dig i forholdsregler og hvornår du bør/ikke bør lave øevelser.

Øvelsesinstruktion fra kiropraktor

Med mange års erfaring i undersøgelse, diagnostik, behandling og træning, kan KiroUltra vejlede dig i træning og øvelsesterapi – tilpasset dit formål, dit problem, dine forudsætninger og din dagligdag. Vi tager udgangspunkt i dig, efter grundig undersøgelse, og vejleder dig i relevante øvelser, evt. som del af en behandlingsplan hvor træning kombineres med andre tiltag, f.eks. manuel behandling m.v. Kontakt KiroUltra på tlf. 91 56 16 86 eller på mail: info@kiroultra.dk hvis du har spørgsmål. Du er også velkommen til at bestille tid til undersøgelse/instruktion i træning/behandling, enten på tlf. eller via vores online booking.