Træthedsbrud i foden som diagnose:

Træthedsbrud (stressfraktur) er en følge af længerevarende overbelastning af knoglen. Træthedsbrud ses ofte i skinneben (tibia), lægben (fibula) eller i mellemfodens rørknogler (metatarsaler) og fodrodsknoglerne (talus, navicularis, calcaneus m.v.). Træthedsbrud begynder ofte som en fissur (revne) i knoglen, der kan udvikle sig til et egentligt brud i knoglen.

Symptomer:

Ved stress-fraktur opleves markante smerter omkring brudstedet, ved belastning. I modsætning til f.eks. skinnebensbetændelse eller seneskader, indtræder smerterne øjeblikkeligt ved belastning. Symptomerne kan derfor forveksles med compartment-syndrom. Smerterne svinder ved aflastning. Tidligt i forløbet (akut fase) er der udtalt ømhed ved frakturstedet.

træthedsbrud, stressfraktur, træthedsbrud i lægben, træthedsbrud fibula, træthedsbrud i fod

Årsager:

Træthedsbrud skyldes overbelastning af knoglevævet. Frakturen ses ofte i udholdenhedssport, som langdistanceløb, triathlon m.v. Stress-fraktur kaldes også “march-fraktur”, da undersøgelser har vist øget forekomst blandt rekrutter, der marcherer meget.

Indirekte årsager til stress-fraktur kan være eksempelvis skinnebensbetændelse. Denne tilstand skyldes muskulær overbelastning med træk i knoglehinden (periost), idet mange muskler hæfter på knoglen via denne. Ved beskadigelse af periost kan knogleoverfladen svækkes og føre til stress-fraktur.

Behandling:

En stress-fraktur kræver aflastning! Der er ikke nødvendigvis behov for gipsskinne, men det er vigtigt at ophøre med sport og anden belastende aktivitet. Heling af stress-frakturen tager normalt mindst 4-8 uger, afhængig af hvilken knogle der er involveret. Evt. kan anvendes en gåbandage ved fraktur i underbenet. Ved fraktur i fodrodsknoglerne (talus, navicularis) kræves oftest gipsskinne. I visse tilfælde vil operation ofte være påkrævet.

Røntgenbilleder af stress-fraktur er tidligt i forløbet ofte uden synlige tegn på fraktur. Efter ca. 2 uger kan der i de fleste tilfælde dog anes begyndende knogledannelse (callus) omkring frakturstedet. KiroUltra.dk udfører diagnostisk ultralydsscanning, der bl.a. kan påvise tegn på stress-fraktur, også i den tidlige fase hvor røntgenoptagelser ofte fremstår normale. Du kan desuden få vejledning om forholdsregler, samt træning / genoptræning, der bør ske gradvist.

Hvad kan du selv gøre:

Respektér dine smerter og få klarlagt årsagen til disse! Stress-fraktur kan ikke “trænes væk”, og fortsat belastning vil forlænge og komplicere helingsprocessen. Sportsudøvere kan udføre alternativ træning, der ikke belaster bruddet (f.eks. aqua-jogging, styrketræning af andre områder m.m.). Løbere bør sikre sig at skoene har tilstrækkeligt med støddæmpning.

I dagligdagen er det vigtigt at man ikke ændrer intensitet, distance, varighed m.v. for meget. En tommelfingerregel siger max 10% pr. uge. Er du løber, bør du også tænke på at løb på hårdt underlag bør tilpasses gradvist.

Læs om træthedsbrud i foden på Sundhed.dk